Online kurset i Kanalbevis – CEVNI kræver ingen forudgående forberedelse. Det tager ca. fire timer at gennemføre kurset, og du kan tage prøven online lige efter kurset.

KØB ADGANG NU

Free – Online kanalbevis

Kanalbevis til de indre europæiske vandveje, floder og kanaler

Der gælder særlige regler for sejlads på de indre europæiske vandveje, floder og kanaler. – Reglerne er fastlagt af CEVNI-landene, som består af bl.a. Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og Østrig.

Disse regler omfatter:

  Specielle regler vedr. vigepligter.
  Farvandsafmærkninger.
  Skilte.
  m.m.

Online kurset i Kanalbevis – CEVNI kræver ingen forudgående forberedelse. Det tager ca. fire timer at gennemføre kurset, og du kan tage prøven online lige efter kurset.

Hvad er et kanalbevis?

Kanalbeviset er et tillægs kursus til et Duelighedsbevis eller Yachtskipperbevis for fritidssejlere. I CEVNI konventionen skelnes der mellem regler for lystfartøjer under og over 15 meter.

Føreren af fartøjet skal foruden kanalbeviset, også være i besiddelse af enten et Duelighedsbevis eller Yachtskipper 3.


 Adgang til online materiale.
 Test dig selv efter hver lektion.
 Det fulde pensum er inkluderet.

 Online prøve.
 Kanalbeviset bliver tilsendt med post.

Prøvegebyr er inkluderet i prisen.

KØB ADGANG NU

Speedbådskørekort

Er du en af dem der har sejlet før? Så vil dette selvstudie få dig sikkert igennem den teoretiske prøve til speedbådskørekortet.

LÆS MERE HER

Hvordan foregår speedbådsprøven?

Når du kommer til den afsluttende online prøve, skal du kunne svare rigtigt på 21 ud af 24 spørgsmål. Skulle du være så uheldig at ikke bestå online prøven til kanalbeviset første gang, så fortvivl ikke.
Du kan tage prøven lige så mange gange du ønsker.

Hvornår skal man have et kanalbevis?

Der gælder særlige regler for certifikater og for sejlads på de Indre Vandveje. Disse regler er fastlagt af CEVNI landene Holland, Tyskland, Frankrig og Østrig i fællesskab. I modsætning til sejlads på det åbne hav, hvor de nationale regler om certifikater gælder, har CEVNI landene pålagt fartøjer fra udlandet at følge deres regler for certifikater for sejlads på de Indre Vandveje.

Det betyder i praksis, at et lystfartøj op til 15 meter, der fører dansk flag, skal følge danske regler for certifikater på havet uanset om det f.eks. er i svensk eller tysk farvand. Men når den samme båd er på de Indre Vandveje er det ubetinget CEVNI reglerne, som gælder.

Det giver god mening at tage kanalbeviset?

Ud over de rent lovmæssige krav giver det god mening at tage Kanalbeviset.

Der er nemlig temmelig mange regler, som er anderledes end dem, vi kender fra sejlads på havet. Fx er vigereglerne helt anderledes, da de på floder og er defineret ud fra, om du sejler med eller mod flodens løb.

For at gøre det mere kompliceret kan skibe, som sejler mod strømmen vælge at sætte et blåt skilt på styrbordsside af styrehuset, som betyder at han viger til bagbord – altså modsat det normale.

Hvornår skal man vise sit kanalbevis?

I Tyskland er det ikke ualmindeligt, at det tyske Wasserschutzpolizei, stopper udenlandske lystbåde for kontrol af bådens papirer. Så det er altid en god idé at supplere sit duelighedsbevis eller sin yachtskippereksamen med et kanalbevis, som for de fleste vil være ganske nemt at opnå.

Vigtigt og vide for at få kanalbevis

Fra havet er vi jo ikke vant til “vejskilte”, men der er faktisk mange skilte på de Indre Vandvejes bredder, broer og sluser, som du skal kende. Det gælder ensretning, indsejling forbudt, fartbegrænsning, gennemsejlingshøjder og henvisninger i forbindelse med passage af sluser. Og på mange af de Indre Vandveje er der stadig en ret kraftig trafik af endog meget store fragtskibe, som du ikke skal ønske dig at komme i vejen for.

VHF på floder og kanaler i Europa

Hvis du har VHF radio ombord og din båd har en motorkraft på mere end 25 W (ca. 32 HK) er ATIS lovpligtigt. ATIS er normalt indbygget i nyere VHF radioer. Systemet udsender et identifikations signal med din båds data. Du skal slå ATIS til, når du sejler ind på de Indre Vandveje. Samtidig frakobles AIS automatisk. Har du en VHF med DSC skal du indkode et 9-tal foran dit MMSI nummer.

Hvilke papirer skal jeg have med?

Hvis du planlægger at sejle på de indre vandveje, floder og kanaler, så kræves det, at du har tages et kanalbevis. Reglerne er udarbejdet af CEVNI-landende. CEVNI står for ”Code Européen des Voies de la Navigation Intérieure”, og det betyder noget i stil med Europæiske forskrifter for sejlads på de indre vandveje.

Hvad er CEVNI?

En række europæiske lande med et net af indre vandveje har tiltrådt den såkaldte CEVNI-forordning. Ordningen er udarbejdet af FN’s økonomiske komitè for Europa. CEVNI står for “Code Europèen des Voies de la Navigation Intèrieure”, som betyder forskrifter for sejlads på de indre vandveje.

Hvorfor skal du have et kanalbevis?

Et kanalbevis (CEVNI-beviset), klæder dig på til at sejle på de europæiske kanaler og floder.

På de indre europæiske vandveje er begrebsverdenen ikke alene maritim, men en sammenblanding af begreber anvendt til søs og på land. Disse forhold har gjort det nødvendigt at introducere andre begreber og definitioner end de almindeligt anvendte i maritim sprogbrug.

Nej det kræver ikke en kanalbevis for at sejle på Kieler kanalen

Har du spørgsmål til dette kursus?

KONTAKT OS