Kanalbevis til de indre europæiske vandveje, floder og kanaler
Der gælder særlige regler for sejlads på de indre europæiske vandveje, floder og kanaler. – Reglerne er fastlagt af CEVNI-landene, som består af bl.a. Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og Østrig.
Disse regler omfatter:
Specielle regler vedr. vigepligter.
Farvandsafmærkninger.
Skilte.
m.m.
Online kurset i Kanalbevis – CEVNI kræver ingen forudgående forberedelse. Det tager ca. fire timer at gennemføre kurset, og du kan tage prøven online lige efter kurset.
Hvad er et kanalbevis?
Kanalbeviset er et tillægs kursus til et Duelighedsbevis eller Yachtskipperbevis for fritidssejlere. I CEVNI konventionen skelnes der mellem regler for lystfartøjer under og over 15 meter.
Føreren af fartøjet skal foruden kanalbeviset, også være i besiddelse af enten et Duelighedsbevis eller Yachtskipper 3.
• Adgang til online materiale.
• Test dig selv efter hver lektion.
• Det fulde pensum er inkluderet.
• Online prøve.
• Kanalbeviset bliver tilsendt med post.
•
Prøvegebyr er inkluderet i prisen.
KØB ADGANG NU
Speedbådskørekort
Er du en af dem der har sejlet før? Så vil dette selvstudie få dig sikkert igennem den teoretiske prøve til speedbådskørekortet.
•
LÆS MERE HER
Hvordan foregår speedbådsprøven?
Når du kommer til den afsluttende online prøve, skal du kunne svare rigtigt på 21 ud af 24 spørgsmål. Skulle du være så uheldig at ikke bestå online prøven til kanalbeviset første gang, så fortvivl ikke.
– Du kan tage prøven lige så mange gange du ønsker.
Hvornår skal man have et kanalbevis?
Der gælder særlige regler for certifikater og for sejlads på de Indre Vandveje. Disse regler er fastlagt af CEVNI landene Holland, Tyskland, Frankrig og Østrig i fællesskab. I modsætning til sejlads på det åbne hav, hvor de nationale regler om certifikater gælder, har CEVNI landene pålagt fartøjer fra udlandet at følge deres regler for certifikater for sejlads på de Indre Vandveje.
Det betyder i praksis, at et lystfartøj op til 15 meter, der fører dansk flag, skal følge danske regler for certifikater på havet uanset om det f.eks. er i svensk eller tysk farvand. Men når den samme båd er på de Indre Vandveje er det ubetinget CEVNI reglerne, som gælder.
Det giver god mening at tage kanalbeviset?
Ud over de rent lovmæssige krav giver det god mening at tage Kanalbeviset.
Der er nemlig temmelig mange regler, som er anderledes end dem, vi kender fra sejlads på havet. Fx er vigereglerne helt anderledes, da de på floder og er defineret ud fra, om du sejler med eller mod flodens løb.
For at gøre det mere kompliceret kan skibe, som sejler mod strømmen vælge at sætte et blåt skilt på styrbordsside af styrehuset, som betyder at han viger til bagbord – altså modsat det normale.
Hvornår skal man vise sit kanalbevis?
I Tyskland er det ikke ualmindeligt, at det tyske Wasserschutzpolizei, stopper udenlandske lystbåde for kontrol af bådens papirer. Så det er altid en god idé at supplere sit duelighedsbevis eller sin yachtskippereksamen med et kanalbevis, som for de fleste vil være ganske nemt at opnå.
Vigtigt og vide for at få kanalbevis