Download

SART
Initialerne står for “Search and Rescue Transponder” og er en radartransponder, som opererer på samme frekvens som radarer. De er konstrueret til at tegne et specielt mønster på et fartøjs radarskærm.

En marineradar sender korte impulser af radiobølger med super høj frekvens (3 GHz – 9 GHz), som sendes ud i en smal stråle af en retningsorienteret antenne. Når en impuls rammer et mål, f.eks. et skib, bliver den reflekteret tilbage til ardaren. Tiden mellem en udsendt impuls og modtagelsen af ekkoet er direkte relateret til distancen mellem radaren og fartøjet. Dette sker selvfølgelig kun, hvis antennen er rettet må målet. Derfor er antennestillingen ækvivalent med retningen til målet.

Afstanden og retnings informationen vil fremkomme som et lysende punkt på radarskærmen (vi kalder det gerne et ekko). En SART reflekterer ikke bare radarimpulsen, men sender desuden en serie på tolv impulser med meget korte intervaller. På radarskærmen fremkommer dette som en streg af tolv små punkter, som starter i den position, hvor SART’en befinder sig og strækker sig ud mod skærmkanten og stopper 0,6 sømil fra denne.

Når fartøjer nærmer sig og har omtrent en sømil tilbage, før den når frem til SART’en, vil de tolv kontaktpunkter ekspandere til vide buer. Når fartøjet er nået helt frem, vil buerne have ekspanderet yderligere og danner nu et mønster af tolv koncentriske ringe.

Herunder kan du se hvad der sker:

Rækkevidden for en SART varierer, men de fleste vil være synlige på en skibsradar i en afstand på omtrent fem sømil, men denne afstand vil blive reduceret til omkring to sømil, dersom SART’en befinder sig på dørken af en redningsflåde. Nogle SART’er kan være synlige op til 40 sømil.

Der findes endvidere an AIS – SART (Search And Rescue Transponder), som er en lille batteridrevet AIS sender, som er lidt større end en mobiltelefon. Den udsender ved aktivering et specielt lokaliseringssignal, som vises på alle skibe med en AIS modtager.

AIS – SART’en kan give stor sikkerhed for at blive fundet hurtigt, men kan dog ikke erstatte et egentligt nødopkald.

AIS – SART er godkendt af IMO.