Download

De 10 hovedregler
Dette kursus medtager ikke alle de komplekse nationale og internationale regler og bestemmelser, som omfatter oprettelse og brug af en maritim VHF- station.

Men vi kan koge de vigtigste regler ned til ti hovedregler:

••1.Foretag aldrig et opkald uden fartøjschefens tilladelse
••2.Foretag aldrig falske eller vildledende nød- eller sikkerhedskald
••3.Foretag aldrig et opkald uden at identificere eget fartøj (fartøjets navn eller kaldesignal)
••4.Sluk aldrig radiotelefonen uden at al trafik i forbindelse med et nødkald, il-kald eller et
••4.•sikkerhedskald er afsluttet
••5.Udsend aldrig uadresserede opkald undtaget nødkald
••6.Send aldrig musik
••7.Foretag aldrig unødvendige opkald
••8.Send aldrig blasfemiske eller uanstændige meddelelser, brug heller ikke obskøne ord eller
••4.•udtryk
••9.Brug ikke uautoriserede kanaler eller frekvenser
10.Send ikke meddelelser beregnet til at modtages i land med mindre modtageren er en
••4.•autoriseret kyststation

Det meste at dette kan virke selvføleligt, måske med undtagelse af “Foretag aldrig unødvendige opkald”. Husk, at for dig kan alle andres trafik virke som unødvendig snak.

Med udsendelse menes en transmission, som ikke er beregnet for en særlig modtager, og hvor der ikke forventes svar.

En tommelfingerregel for at bestemme hvorvidt en transmission er nødvendig er, at bestemme om tranmissionen er relateret til fartøjets anliggende.

••9.To fiskere som diskuterer dagens fangst, kan være en relevant samtale, i modsætning til en
••9.-•diskussion om aftenens fodboldkamp.

••9.En gruppe dykkere, som diskuterer de nærmeste muligheder for at skaffe luft, er også
••9.-•acceptabelt, mens problemer med slæbningen af en RIB ikke er det.

Fritidsbåde fylder ofte kanalerne med tom snak. En samtale som indledes med at diskutere et møde i en særlig havn, kan hurtigt udvikle sig til at dreje sig om menuen på et særligt spisested i samme havn.