DSC – kontrollere Digitalt selektiv kald (DSC) er en facilitet som automatiserer flere af procedurerne som ellers ved stemmebrug ville gå ud over kanal 16.
Det er en vigtig del af GMDSS, fordi den gør det muligt at sende et nødsignal ud ved bare at trykke på en knap, men det er ikke det eneste; DSC kan også øge hastigheden og forenkle et rutinekald, såfremt begge fartøjer har det rette udstyr.
Med det rette udstyr menes en DSC-kontroller, som enten er indbygget i radioen eller tilkoblet som en separat enhed.
En DSC-kontroller virker ved, at den genererer en kodet melding, næsten som en morsekode, men i stedet for at sende prikker og streger, sender den ettal og nuller, og i stedet for blinkende lys bruger den musikalske noder. Hvis du kunne høre meldingen, vil den lyde som en højtonet trille fra en sangfugl, men med 1200 noder pr. sekund. Det er alt for hurtigt til, at det menneskelige øre kan opfatte de individuelle toner.
I et rutinekald mellem skibe, vil den indeholdefølgende:
•••••– En format specifikation som identificerer typen af kald. •••••– En digital ni cifret kode som identificerer det fartøj, der bliver kaldt op. •••••– En digital ni cifret kode som identificerer det fartøj, der kalder op. •••••– Et forslag til en arbejdskanal.
Overførelsen af data tager omtrent et halv sekund. Meldingen går fra DSC-kontrolleren til radioen, som sender den ud på kanal 70.
Alle fartøjer, som ligger indenfor rækkevidde og er udstyret med DSC, vil modtage kaldet, men i de fleste tilfælde sker der ingenting.
Om bord på det fartøj, der bliver kaldt op, vil DSC-kontrolleren genkende det unikke identifikationsnummer og sætte en akustisk alarm i gang, som fortæller at fartøjet bliver kaldt op. Samtidig vil identiteten på fartøjet, som kalder op blive vist på displayet.
Hvis radiooperatøren beslutter sig for af acceptere kaldet, kan han bekræfte dette ved at trykke en knap ind på hans egen DSC-kontroller. Denne vil så automatisk slå radioen over på den foreslåede arbejdskanal, samtidig med at den sender en digital melding tilbage til fartøjet som sendte kaldet om, at kaldet er accepteret, og samtidig slår radioen over på den foreslåede arbejdskanal, så den er klar til normal taletrafik.